مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : شهید باهنر کرمان
تاریخ دفاع : 1395/04/23
اساتید راهنما : حسین مطهری نژاد
اساتید مشاور : هدایت تیرگر
اساتید داور : مهدی لسانی
مشاهده سایر پایان نامه های سید سجاد طباطبائی
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی، پایایی و روایی ابزار سنجش هویت معلمی پزشکان انجام شد. روش: پژوهش حاضر براساس هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده‌ها توصیفی- همبستگی (غیرآزمایشی) از نوع اعتباریابی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشکده‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کشور بود. مبنای انتخاب جامعه افرادی بودند که ایمیل آن‌ها در وب سایت دانشگاه علوم پزشکی محل خدمتشان وجود داشت که تعداد این افراد حدود 3700 بود که با روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای، تعداد 156 نفر در پژوهش مشارکت داشتند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه سنجش هویت معلمی پزشکان بود که از پژوهش‌های انجام شده توسط استار، وارن، فرگوسن، هالی و کویرک (2003) و استار، هالی، مازور، فرگوسن و پیبین (2006) اقتباس گردید. پژوهش حاضر بر مبنای رویکرد حداقل مربعات جزئی با نرم افزار SmartPLS انجام شد. یافته‌ها: در تحلیل داده‌ها به‌منظور تحلیل عاملی تأییدی از ضرایب معناداری، اندازه اثر و شاخص کیفیت شامل شاخص پیش بینی مدل و شاخص نیکوی برازش به‌منظور تأیید ساختار عاملی مدل استفاده شد. از آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و بارهای عاملی سوالات به‌منظور تأیید پایایی سوالات و مولفه‌های مدل استفاده شد. از روایی همگرا و واگرا به روش فورنل و لارکر به‌منظور تأیید روایی متغیرهای مدل استفاده شد. در نهایت نتایج حاصله از ساختار سلسله مراتبی مولفه‌ها نشان‌دهنده مطلوبیت و قابل قبول بودن ساختار مکنون در سطح شاخص‌ها و مولفه‌ها بود. نتیجه: با توجه به نتایج پژوهش حاضر می‌توان گفت که نسخه فارسی ابزار سنجش هویت معلمی پزشکان، در جامعه اساتید پزشکی کشور، پایایی و روایی سازه خوبی دارد و می‌توان از آن برای سنجش و شناسایی نقاط قوت و ضعف هویت معلمی پزشکان و توسعه آموزش پزشکی بهره گرفت. ر